Tips Mudah Buat BLOG Mesra SEO

Jika sebelum ini Am kongsikan tentang cara buat blog lebih mesra SEO (Search Engine Optimization). So, kali ini mungkin korang berminat untuk belajar teknik-teknik awal dalam membuatkan blog korang mesra SEO?. Kalau korang ada pasang niat macam ni bagus la! Am puji blogger-blogger camni sebab korang ada usaha nak belajar sesuatu yang baru. Oke entri kali santai je tak payah nak pening-pening kepala korang yang dah pening tu. Haha. Nanti Kalau dah pandai bermain dengan SEO, korang boleh tarik banyak trafik dan pembaca dari enjin carian seperti Google, Yahoo! dan lain2. Hebat bukan?


Rasanya dah banyak tips dari blog-blog korang dah baca. Rasanya tak salah korang luahkan sedikit masa korang baca latihan awal korang untuk membiasakan diri buat blog korang mesra SEO. Di bawah ni Am kongsikan tips atau teknik-teknik awal untuk buat belog korang lebih mantap.

1) Letak Tajuk Yang Betul
Korang perlu ingat yang robot carian itu 'buta' bukan macam manusia, benda pertama yang robot carian tu akan check adalah tajuk-tajuk yang korang letakkan then baru lah dia masuk lebih mendalam ke dalam entri-entri untuk cari benda-benda berkaitan dengan carian pengguna.

Contohnya korang letak tajuk 1) Cara Pemakaian Tudung Siti Dikutuk
                                              2) Aku memang benci gila kat penyanyi tue

Bila pengguna cari "Tudung Siti", robot carian dapat kesan pada blog 1 berbanding blog 2 walaupun kedua-dua cerita benda yang sama. Jadi blog pertama itu akan ada kat page depan berbanding blog kedua. Jadi belajarlah letak tajuk yang boleh menarik perhatian. Paham?

2) Meletakkan Gambar dan Penerangannya
Tak semestinya pembaca jumpa blog kita melalui hasil pencarian website saja, tapi melalui pencarian gambar-gambar pada internet. Jadi seeloknya korang letaklah sekeping @ lebih gambar dan penerangan yang berkaitan gambar pada entri korang. Gambar bukan saja akan membuatkan entri korang lebih menarik, tapi menaikan ranking carian korang kalau menggunakan teknik 'alt" yang betul. Apa itu "alt" nanti Am terangkan next entri.

3) Meletakkan Label atau Tag
Jangan lupa meletak label atau kelaskan entri korang mengikut kesesuaian, macam kat blog nie korang boleh nampak ada "tutorial blog", "seo" dan sebagainya. Tak rugi pun kalau korang buat label,  itu membuatkan enjin carian mudah untuk mengelaskan tema blog korang, contohnya blog tentang kereta tentulah banyak mempunyai label seperti "proton, "perodua", "bmw" dan dll.

4) Mendapat Backlink Daripada Website Lain
Mendapat backlink yang banyak akan menarik perhatian pembaca dan juga enjin carian. Contohnya korang buat satu entri yang best, pastu ada blogger lain yang copy-n-paste dan meletakkan kredit ke blog korang, maknanya kalo robot carian tu pergi ke blog copy-n-paste tadi pastu nampak link ke blog korang, ini akan meningkatkan ranking blog korang di enjin carian. Sebab tu banyak blogger yang cukup marah kalau tak di kreditkan kalau entri diorang di copy-n-paste. Paham?

*mendapat backlink yang berkualiti memerlukan masa dan usaha yang besar =)

5) Sentiasa Meng'update' Blog
Sekarang semuanya berubah, pembaca pun sentiasa nak baca benda-benda terbaru, enjin carian pun macam tue jugak sentiasa nak cari benda yang baru dan panas. Contohnya Google ada Google Instant Search yang sentiasa mencari entri-entri terbaru kat semua website, jadi kalau korang tak update untuk jangka masa lama mungkin ranking blog korang di enjin carian akan jatuh, update lah sekurang-kurangnya sekali sehari.

6) Luaskan Jaringan Sosial Korang
Dengan kewujudan Twitter dan Facebook pada zaman ini, masa untuk berkongsi blog korang dengan orang ramai menjadi mudah dan pantas. Sia-sialah kalo korang ada blog yang bagus tapi takde sorang pun yang tahu kewujudan blog korang, janganlah malu untuk berkongsi blog korang dengan orang lain. Mana tahu korang boleh jumpa kawan-kawan baru ka, kawan-kawan lama yang berblogging jugak ke, hoho.

Tapi yang paling PENTING adalah

7) Isi Kandungan Entry Yang menarik
Entry yang menarik adalah RAJA segala-galanya, tak kira secantik mana blog korang, belajar SEO sampai tahap gaban, tapi entri-entri yang korang hasilkan tidak menarik dan tidak bagus, jadi sia-sia je la usaha korang untuk menarik minat pembaca dan enjin carian. Pembaca dengan sendirinya akan datang lagi blog kita jika dia suka dengan isi kandungan blog, jadi fokuslah untuk menghasilkan kandungan entri yang menarik di dalam blog korang. Mana la tahu dengan teknik-teknik ini korang akan dapat menarik lebih banyak pengujung yang baru yang paling penting blog korang akan ada pembaca setia.

Credit to: Aiminin.my
0 Komentar untuk "Tips Mudah Buat BLOG Mesra SEO "

Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2014 Rasa Kami - All Rights Reserved
Template By Catatan Info